AURAT KETIKA BERSENDIRIAN
1. Imam Hanafi dan Imam Hambali berpendapat : “Sebagaimana dilarang seorang mukallaf (Orang yang dituntut beramal dengan suruhan dan emninggalkan larangan) mendedahkan aurat ketika berhadapan dengan orang
yang dilarang melihat auratnya, maka demikian juga dilarang mendedahkan
auratnya ketika ia bersendirian kecuali ketika dharurat atau terpaksa
dibuka seperti ketika qadha’ hajat atau ketika mandi. Ketika dharurat
diharuskan membukanya”.
2. Sementara Imam Maliki dan Imam Syafi’ie berpendapat : “Ketika
seseorang itu bersendirian, tidak diharamkan mendedahkan auratnya hanya
makruh kecuali ketika dharurat kerana ketika dharurat diharuskan
membukanya”.
BATAS-BATAS AURAT LELAKI
Hadis
riwayat Muslim, Ahmad, Abu Daud, At-Tirmizi, bahawa Nabi Muhammad SAW
bersabda maksudnya : “ Seorang lelaki tidak boleh melihat aurat lelaki
lain, demikian juga wanita tidak boleh melihat aurat wanita yang lain. Tidak boleh dua orang lelaki berada ( tidur ) dalam satu selimut demikian juga dengan wanita dilarang berbuat demikian”.
Ulama mempunyai pelbagai pendapat dalam hal had atau batas aurat lelaki ini;
1. Imam
Hanafi dan Imam Hambali berpendapat : ” Lelaki diwajibkan menutup
auratnya di antara pusat hingga lutut daripada dilihat oleh lelaki atau
perempuan yang bukan mahramnya kecuali kepada isterinya. Selain dari isterinya diharamkan melihat aurat di antara pusat hingga lututnya”.
Isteri boleh (harus) melihat aurat suami kecuali pada kemaluan kerana melihat kemaluan masing-maisng adalah MAKRUH.
2. Imam
maliki dan Imam Syafi’ie berpendapat : ” Aurat lelaki ada dua keadaan :
(1) Auratnya dengan sesama lelaki dan perempuan yang mahram dengannya.
Auratnya ialah di antara pusat hingga lutut sahaja. (2) Auratnya dengan
perempuan yang bukan mahramnya. Auratnya adalah seluruh tubuh badannya.
(Rujuk al-Fiqh ’Ala al-Mazahib Al-Arba’ah, jilid 1 dalam bab Mabhas Sitr
Al Aurah).
BATAS AURAT WANITA DENGAN LELAKI
Para Ulama bersepakat berpendapat bawah aurat perempuan
kepada lelaki yang bukan MAHRAMNYA ialah seluruh tubuh kecuali muka dan
kedua tapak tangannya. Ini berdasarkan kepada firman Allah SWT adalam
surah An-Nur ayat 31, Al-Ahzab ayat 53 dan ayat 59 serta riwayat
beberapa buah hadith.
Firman Allah SWT adalam Surah An-Nur ayat : 31 : yang mafhumnya :
“Dan
janganlah mereka (wanita) menampakkan perhiasannya kecuali apa yang
biasa nampak daripadanya dan hendaklah mereka menutup kain tudung mereka
hingga ke bawah dada”.
Firman Allah SWT dalam Surah Al-Ahzab ayat 59 yang bermaksud :
“Wahai
Nabi, katakanlah kepada isteri-isteri dan anak-anak perempuan kamu
serta kepada para isteri orang mukmin sekalian, hendaklah menghulurkan
JILBAB mereka ke seluruh tubuh badan mereka kerana dengan itu
mereka akan mudah dikenali (sebagai wanita mukminah) dan mereka selamat
daripada gangguan. Dan sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha
Penyayang”.
Firman Allah lagi dalam Surah Al-Ahzab ayat 53 yang bermaksud :
“
… Apabila kamu bertanya atau meminta sesuatu keperluankepada mereka
(isteri-isteri Nabi SAW), maka hendaklah di sebalik tabir. Cara demikian adalah lebih mensucikan hati kamu dan hati mereka …”
Sebuah
hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dalam Tafsir Ibn Kathir juz 3
halaman 284 disebut riwayat dari Ibn Syahab dari ’Urwah dan dari
Aishah, katan Aisyah R.anha : ”Moga-moga Allah mencucuri rahmat kepada
wanita-wanita Muhajirin yang mulia iaitu tatkala Allah menurunkan ayat
31 surah An-Nur, mereka teus mengoyak kain selendang lalu menutup diri
mereka dengannya”.
Hadith
riwayat Abu Daud daripada Saidatina Aisyah R.anha bahawa suatu hari
kakaknya iaityu Asma’ binti Abu Bakr datang mengadap Rasulullah SAW
sedangkan ia berpakaian nipis (jarang). Melihatkan keadaan itu,
Rasulullah SAW terus berpaling muka dan bersabda maksudnya : ” Wahai
Asma’, apabila seorang wanita telah sampai masa haid (baligh), maka
lelaki ajnabi tidak boleh melihatnya, kecuali kadar had ini ( Rasulullah
SAW mengisyaratkan pada muka dan kedua tapak tangannya)”.
BATAS AURAT WANITA MENURUT ULAMA’ MAZHAB
Antara batas aurat wanita yang telah ditetapkan oleh syariat menurut pendapat dan fatwa mazhab ialah ;
1. Di
hadapan lelaki bukan mahramnya ialah seluruh tubuh. Maksudnya semua
termasuk rambutnya, mukanya, kedua tapak tangannya zahir dan batinnya
juga kedua tapak kakinya. Hukum ini berdasarkan sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud : ”Sesungguhnya wanita itu adalah aurat”. (Hadith riwayat Al-Bazar dan At-Tirmizi).
2. Semasa seorang diri atau di hadapan lelaki mahramnya atau di hadapan wanita Islam yang baik akhlaknya, batas auaratnya adalah antara pusat hingga lutut. Walau bagaimanapun, bagi menjaga adab serta memperhalusi akhklak ketika berhadapan dengan lelaki yang mahramnya, eloklah wanita itu menjaga dan menutup auratnya yang selain dari pusat hingga lutut agar
tidak menimbulkan ghairah kepada lelaki walaupun darjatnya mahrahm
dengannya. Lebih-lebih lagi ditakuti akan timbul fitnah, kes sumbang
mahram dan lain-lain.
3. Di hadapan wanita kafir dan wanita yang rendah aklaknya, aurat
wanita itu adalah seluruh tubuh kecuali anggota yang zahir ketika
bekerja iaitu kepala, muka, leher, dari dua tapak tangan hingga ke siku
sahaja dan dua tapak kakinya. Selain itu adalah diharamkan membukanya.
4. Aurat wanita sahaya (hamba) kepada lelaki yang mahram dengannya dan sesama perempuan auratnya adalah dari pusat hingga lutut. Dengan lelaki bukan mahram dengannya ( ajnabi ) auratnya adalah seluruh tubuh badan.
Penjelasan-penjelasan
ulama tentang batas-batas aurat wanita merdeka di hadapan lelaki ajnabi
( bukan mahram). Perbezaan pendapat;
1. MAZHAB SYAFI’IE : ada 2 qaul ;
a) Qaul pertama : Aurat wanita merdeka di hadapan lelaki ajnabi ialah seluruh tubuh badan tanpa kecuali. Qaul ini adalah qaul yang paling soheh dalam Mazhab Syaf’ie.
b) Qaul kedua : Aurat wanita merdeka di hadapan lelaki ajnabi ialah seluruh tubuh badan kecuali muka dan dua tapak tangan. Walau
bagaimanapun, jika mendedah muka dan dua tapak tangan boleh menimbulkan
fitnah kepada wanita itu, maka ketika itu wajiblah menutup seluruh
tubuh badan tanpa kecuali. Fitnah iaitu ( ”apa yang lahir pada dirinya
yang mana dengan melihatnya boleh mendatangkan nafsu syahwat).
2. MAZHAB HAMBALI : ada 2 qaul ;
a) Qaul pertama : Semua anggota wanita adalah aurat tanpa kecuali kepada lelaki ajnabi.
b) Qaul kedua : Semua anggota tubuh wanita bagi lelaki ajnabi (bukan mahram) adalah aurat kecuali muka dan dua tapak tangan. Tapi jika mendedahkan boleh mendatangkan fitnah, maka wajiblah juga menutupnya.
3. MAZHAB HANAFI : ada 2 qaul ;
a) Qaul
pertama : Aurat wanita merdeka di hadapan lelaki adalah seluruh tubuh
kecuali muka dan dua tapak tangan. Walau bagaimanapun, jika mendedahkan
boleh mendatangkan fitnah, maka wajiblah juga menutupnya.
b) Qaul
kedua : Semua anggota tubuh wanita bagi lelaki ajnabi (bukan mahram)
adalah aurat kecuali muka dan dua tapak tangan hingga ke pergelangan
tangan dan dua tapak kaki.
4. MAZHAB MALIKI : Aurat
wanita merdeka di hadapan lelaki adalah seluruh tubuh kecuali muka dan
dua tapak tangan. Walau bagaimanapun, jika mendedahkan boleh
mendatangkan fitnah, maka wajiblah juga menutupnya.
SIAPAKAH YANG DIKATAKAN GOLONGAN MAHRAM
DENGAN WANITA.
1. Suami
2. Bapa sendiri ( bapa kandung)
3. Bapa suami (bapa mertua)
4. Anak lelaki
5. Anak
lelaki suaminya (anak tirinya atau anak isteri lain bagi suaminya sama
ada isteri itu masih hidup atau telah bercerai atau meninggal) tetapi
bukan anak dari bekas isteri suaminya dengan suami yang lain yang
dikahwininya setelah bercerai dengan suaminya.
6. Saudara lelaki (adik atau abang seibu sebapa atau seibu sahaja atau sebapa sahaja).
7. Anak lelaki kepada saudara lelaki (anak saudara)
8. Anak lelaki kepada saudara perempuan (anak saudara)
9. Wanita Islam yang berakhlak.
10. Hamba lelaki yang mereka miliki
11. Pelayan lelaki (khadam) yang sudah tidak ada syahwat kepada wanita.
12. Kanak-kanak lelaki yang bukan mahram yang belum mengerti tentang aurat wanita (belum mumayyiz).
13. Anak lelaki susuan.
14. Bapa susuan.
15. Saudara susuan.
16. Bapa saudara sususan, datruk saudara susuan hingga ke atas, dan anaksaudara susuan hingga ke bawah.
17. Menantu lelaki.
DIBOLEHKAN LELAKI BUKAN MAHRAM MELIHAT AURAT WANITA DALAM BEBERAPA KEADAAN.
1. Ketika hendak meminang. Kadar sempadan aurat yang hendak dilihat ialah muka dan kedua tapak tangan sahaja.
2. Ketika berjual beli
3. Doktor atau tabib bertujuan mengubat.
4. Ketika hendak menjadi saksi
5. Ketika mengajar
No comments:
Post a Comment